Pages - Menu

Followers

Tuesday, May 19, 2015

Bila Anak Berkata-kata -Bahagian 1



Aku memang seorang yang mempunyai masalah obesiti. Yess. Tidak di nafikan obes menyumbang banyak keburukan daripada kebaikan. Yes, obes not ohsome! Walaupun ramai yang cuba menyembunyikan hakikat itu.. atau lebih daripada itu untuk menjaga hati kawan-kawan mereka akan memanggil kita dengan panggilan comel, cute.. cantik.. atau yang lebih tepat seperti perbualan seperti dibawah.
  
Kawan : cantiknya akak hari ini.
Aku     : eh hari-hari cantik la..
Kawan : tak hari ini akak cantikla.. lagi-lagi dengan warna pink sesuai betul dengan    akak..
Aku     : eh mana ada.. mana cantik.. kan akak ni gumuks..
Kawan : tak .. akak cantik. Mana ada gemuk.. badan macam akak kita panggil comel.
        
     Nampak tak… ? nampak tak permainannya di sini.. word yang aku highligtkan tu. Hehheheh.. nampak kan?
       
   Ok.. aku memang seperti seorang yang yakin diri terlebih.. hahaha (alasan kan )aku sedar aku gemuk.. dan seolah-olah tak kisah akan kegemukan ini.. tapi sebenarnya aku kisah.. lebih kisah bila doktor yang aku lawati tahun lepas menyarankan aku menurunkan berat berlebihan ni disebabkan tekanan darah aku yang tinggi dan tak mau turun. Doktor pun pada perkiraan aku dah jenuh menasihatkan aku setiap dua bulan sekali semasa aku datang untuk appointment dengan mereka di Klinik Kesihatan di tempat aku ni. Dengan tekanan darah terakhir 150/100 pada lawatan terakhir semasa bulan Februari yang lepas.. aku memang bertekad menjaga timbanganku supaya pusingan jam tersebut berhenti di satu aras yang lebih rendah daripada berat sekarang 90kg untuk ketinggian 156cm. Namun sayangnya mungkin kekurangan senaman antara faktor besar menyukarkan aku menurunkan berat badan ini.

         Asal cerita aku lebih ambil kisah mengenai berat badanku dan rupa tubuhku ialah bila anak bujangku yang berusia 8 tahun mula pandai berkata-kata.. Selama ini bukan tak de orang lain yang menasihatkan pun.. rakan baik, kawan-kawan, kenalan ehemmm org baru dikenali.terutama pakcik-pakcik pemandu teksi yang aku baru kenali sekali. Hahahhah.. nampak tak.. bukan main ramai lagi yang menyayangikku.. namun aku hanya diam dan tertawa..

          Tapi bila anak bujangku mula pandai berkata-kata.. aku memandang serius kata-katanya. Dalam hidupku dia adalah yang paling penting selain ibu bapaku. Kata-katanya hanyalah kata-kata anak yang seolah bergurau senda namun terngiang-ngiang dan semacam menjadi pendorong aku berusaha bersenam sekerap mungkin. Kebelakangan ini dia selalu berkata seperti perbualan di bawah:

Anak   : ibu abg rasa kalau ibu kurus sikit mesti ibu cantikkan..
Aku     : ibu gemuk pun  kan ibu cantik.. kan.. (dgn nada bergurau aku menjawab)
Anak   : aah memang ibu cantik.. tapi kan ari tu abg tengok gambar ibu kat kotak dalam bilik.. ibu kurus memang lagi cantik…
See,,, nampak tak permainannya. Hehehheheh..
              
        Memandangkan sebelum ini maksud aku semasa aku muda agak aktif berat mudah turun.. namun bila menjelang umur diufuk barat ini metabolisma mula kurang apatah lagi kurang bersenam.. setiap petang aku cuba mengeluarkan peluh.. dengan permulaan hanya berjalan kaki pantas di sekeliling rumah.. dan mengetuk shuttlecock badminton..walaupun ketukannya lebih banyak terbabas daripada yg kena di raket tersebut. Hahahhahahah..
         
 Benar kata orang… kerana anak kita sanggup buat apa sahaja. Kerana anak aku ingin hidup lebih lama dengan lebih menyayangi setiap inci tubuhku.. Ya. Aku belum lagi kurus.. aku masih obes.. tapi aku akan berusaha untuk ke tahap yg lebih ideal. Ya aku akan berusaha lebih menyayangi diriku. Kerana diri kita dan tubuh kita lebih berharga lebih daripada sekelompok lemak tebal yg ada pada perut, paha dan lenganku ini. Hahahahhaha..
 
Aku yakin boleh . Aku yakin boleh.. Aku yakin boleh.

Ditulis oleh si obes sang pencinta kedamaian.
 

No comments: