Pages - Menu

Followers

Saturday, February 26, 2011

RUMAH OH RUMAH

Salam sabtu...

Pagi ini saya nak menulis tentang rumah. Saya duduk di Bandar Penawar ini lebih kurang 5 tahun. Bermula akhir tahun 2004 hingga kini. Saya telah tinggal di rumah yang saya sewa sekarang sejak penghujung tahun 2006 iaitu selepas setahun menyewa di dalam blok asrama pelajar ditempat saya bekerja.

Waktu mula-mula nak duduk di luar dari asrama tersebut saya dan suami berpusing satu bandar penawar mencari rumah utk disewa. Waktu itu banyak rumah tapi apabila ditanya pada pemiliknya dikatakan tidak mahu disewakan.. atau jiran akan mereka akan kata owner rumah tidak dapat di kesan..

Alhamdulillah saya dapat juga menyewa rumah dengan harga RM300 sebulan. 3 bilik, satu bilik air, rumah yang luas siap ada porch kereta lagi.. 2 pohon mempelam, ciku, kelapa, sukun, pisang, rambutan, dan sepohon cempedak yg tak pernah berbuah hingga kini. Syukur pada Allah dapatlah saya memulakan hidup dan tak lama pula selepas itu dikurniakan anak.. bertambah-tambah nikmat tuhan kepada saya sekeluarga.

Selepas setahun , owner rumah yg saya duduki itu mula menaikkan sewa. Ini berikutan pada tahun 2008 pelajar tempat saya bekerja mula ramai dan mereka mula mencari rumah luar utk disewa. Jadi pada waktu itu, ramai pemilik rumah tiba-tiba ada pula dan mula merenovate rumah.. dan seterusnya anda boleh bayangkan mereka mula berlumba-lumba menaikkan sewa.. Rumah yang pada mulanya disewa pada kadar yg murah telah jadi RM500.00 sebulan..Anda bayangkan setahun dah berapa? bayaran setahun dikumpulkan dah boleh jika buat deposit rumah. Nak tak nak terpaksa juga disewa.. sebab rumah lain pun begitu juga.

Segala kerosakan saya tanggung sendiri, belum lagi potong rumput, bil air, bil elektrik, bil bumbung rosak, bil betulkan bilik air, bil cat mengecat, bil fius rosak atau meletup..Pendek kata saya buat rumah yang saya sewa spt rumah saya sendiri.. Itu pun dibandingkan kawan-kawan lain saya dikira masih bernasib baik,
ada kawan yang menyewa rumah 2 bilik harga sewa pun dha RM450.00. Itu belum lagi kerosakan dan sebagainya..

Waktu ini disini ada juga penduduk yang menjual rumah, tapi harganya ya Ampun.. utk sebuah rumah atap merah rumah 3 bilik tidur dan 2 bilik air pun dijual hampir RM200,000.. Atap biru lain rega.. hemmmm..

Dalam pada itu Desaru Utama juga ada membuat jualan utk rumah.. tapi harganya.. Sungguh bagi gaji seperti saya memang perit utk membayar loan..apabila malam menjelma saya selalu terfikir.. tak de ke menteri-menteri yang duk dipilih itu memikirkan tentang perkara ini.. perkara tentang harga rumah yang tinggi naik mencana-canak. Hari itu ada dalam bajet yang lepas tentang rumah , tentang loan bagi pekerja yang mendapat pendapatan bawah RM3000, tapi jika rega rumah ini mencanak-canak bila la kami rakyat nak dapat beli sebiji rumah.

Tolongla.pak menteri tengok le naseb kami ini...tolong tengok harga rumah ini...kami juga rakyat di negara ini yang ingin punya harta sendiri. Saya takut akhir nanti rumah yang ada di tanah air kami lebih ramai org luar yang beli dari kami yang lahir dan mati di tanah kami ini. Akhirnya kami jadi penyewa seumur hidup sementara org luar menjadikan tanah air kami spt tanah tumpah darah mereka pula....

Dengar-dengarlah suara kami ini.. Pilihanraya dah nak dekat tak kan baru nak datang tengok kami ini..

hermm emosi la pulak,.,,,,

No comments: