Pages - Menu

Followers

Tuesday, March 1, 2011

Cuai Membawa Padah

Salam pagi Selasa. Pagi ini menulis bukan utk tujuan gosip atau mengaibkan mana-mana pihak.. cuma mengambil petikan dari akhbar Utusan Malaysia ruangan mahkamah mengenai sebutan kes nusyuz (ingkar) yang dikemukakan oleh seorang ahli perniagaan, terhadap isteri pertamanya.

Tulisan tersebut dirujuk utk beberapa baris ayat terakhir yang ditulis oleh penulis cerita utk akhbar ini. Dalam baris-baris terakhir iaitu 'Pemeriksaan mendapati pelbagai barangan berharga telah lesap termasuk wang tunai RM75,000, barang kemas RM500,000, komputer riba, minyak wangi, jam tangan Rolex, butang baju berjenama, lima unit telefon bimbit, dua helai kain sutera dan kasut jenama Versace.

Isu yang nak dikongsikan ialah isu kecuaian dan alpa hingga membawa padah Ini kerana dewasa ini dengan kadar jenayah yang selalu berlaku bagaimana tergamak dengan mudahnya seorang individu mempertaruhkan nyawanya dengan menyimpan duit tunai dan barang kemas sebegitu banyak di dalam sebuah rumah. Allah Maha Besar... Saya boleh katakan ini satu kecuaian. Kecuaian yang akan mengundang padah. Cuba kita bayangkan jika ada nyawa yang terkorban hanya disebabkan kecuaian kita sendiri. Nyawa anak, isteri, ibu, ayah dan semua ahli keluarga teracam hanya disebabkan kita kelalaian kita sendiri.

Di Malaysia ini terdapat perkhidmatan bank dan kaedah penyimpanan brg kemas disediakan di bank2 tersebut boleh digunakan untuk tujuan penyimpanan barangan berharga. Perkhidmatan ini dikenakan sedikit bayaran.. tapi ye la.. dah ada harta yang banyak apa la sangat bayaran itu ye tak? kenapalah tak digunakan servis itu.. hermmm..

Dalam pada itu dalam hati dan fikiran saya berputar dan berfikir...kepala saya menerawang berfikir: kaya sungguh orang di Malaysia ini sampai kehilangan minyak wangi, butang baju, kain berjenama pun di laporkan ke pihak polis!

Cuba kita fikirkan.. orang seperti kita yang makan gaji ini.. berapa harga minyak wangi kita..saya sendiri pun cuma pakai minyak wangi jenama AVON yang boleh dibeli dengan harga RM58.00 jika ada sale atau minyak wangi jenama tak tahu yang berharga tak sampai RM20.00 yang saya beli daripada pelajar yang cari duit dgn jual minyak wangi ..

Apa lagi nak beli butang baju yang berharga ratusan atau ribuan ringgit.. Butang saya pun harganya tak sampai RM25.00 hehehe..kain jenama apa la lagi. heheh saya pula cuma baju yang saya beli satu pasang RM50.00 saje!

Tapi akhirnya saya membuat kesimpulan.. harta mereka, duit mereka, suka hati merekalah ye tak hehehhe..

Bagi diri saya cukuplah yang sederhana.. setiap kali nak dan terfikir utk beli barangan atau makanan yang lazat saya selalu terfikir, aku beli brg itu, brg ini, mkn itu , mkn ini,,tapi ada lagi orang lain nak makan satu hari pun susah. berhempas pulas dari pagi ke petang. Ada lagi manusia di dalam dunia ini yang nak hilangkan haus dgn air pun tak tak de.. Nak beli baju utk anak tak de duit, apa lagi nak bermewah beli barang itu ini, Ini semua akan menyebabkan secara automatik saya tak jadi bermewah-mewah.. cukup dgn apa yg ada. Sebab bila kita mati semua ini tak dibawa pun.. hanya amalan soleh dan ikhlas saja buat bekalan di dunia yang satu lagi... Allahuakbar..

Akhirnya belanja dgn berhemat, belanja ikut keperluan bukan kehendak nafsu yang membuas....

End.

No comments: