Pages - Menu

Followers

Friday, June 24, 2011

Jalan-Jalan Malam Minggu

11 jun lepas selepas satu hari sabtu siang yang panjang kerana ada pendaftaran pelajar baru untuk sesi Jun. Usai kerja jam 5.30 petang saya pulang rumah dengan kepenatan. Selepas mengambil anak ditempat pengasuh.. saya berbaring-baring melepaskan lelah. Lepas solat magrib suami mengajak kami keluar. Nak makan katanya.. kami (anak dan saya) bersiap ala kadar je.. menyarung kasut croc baru hadiah daripada suami kami keluar tapi pelik sebab ingatkan makan dekat dekat area rumah je.. rupanya ke tempat lain pula..

"nak kemana ayah?' tanya saya.. saya memanggil suami dengan panggilan ayah didepan anak kerana bujang kecil saya tak beri saya panggil abang..dia kata abg itu hanya untuk panggil dia sahaja. heheheh ada-ada saja anak-anak ni kan!,.,,

" kita makan bubur nak ibu?' tanya suami saya dgn soalan tanpa memberi jawapan.. aikkk kita tanya dia tanya balik..

" kat mana?" tanya saya..." Sentosa" kata suami.. " Ok jadikkk jom lincah...." balas saya menggedik la hahahhaha.. apa lagi berjalan-jalan kan. bukan senang nak jalan.. hari-hari sibuk kerja ya tak?

Jadi malam itu kami merasmikan highway baru senai desaru yang baru siap dan baru dibuka untuk publik.. perjalanan biasa yg mengambil masa hampir 1 jam lebih menjadi 30 minit...40 minit lebih awal. Biasanya kalau malam minggu jalan ke luar iaitu dari bandar penawar ke kota tinggi je mau setengah jam apa lagi di kawasan air tawar. Hari minggu biasanya anak-anak peneroka yang kerja di luar pulang ke felda masing-masing menjenguk orang tua mereka. Jalan agak sesak kalau keluar waktu ini. Belum lagi ditambah dengan orang yang nak keluar pula ke jb or kota or setakat makan angin yg menyebabkan org lain jadi Hangin!!!!!!! upsss. melalut sudah..

Walaupun highway ini bertarap highway tapi jalannya satu hala saja.., seperti jalan biasa.. sehingga nak tiba atau lebih tepat selepas jambatan menyeberangi sungai johor.. menuju ke persimpangan cahaya baru pasir gudang dan persimpangan ulu tiram tapi ok la.selesa juga.. jika semua kenderaan dipandu mengikut kelajuan sebenarnya boleh tiba di jb dgn lebih cepat. Masa ini tak kena tol dari penawar tapi di ulu tiram tol dikenakan sebanyak RM4.70.

Tiba di Sentosa kami bertiga makan bubur nasi dengan 3 set bubur, seekor ikan pari bakar dan sepinggan kerang kami bertiga makan dgn berselera sekali... kerang langsung tak dpt dijamah sebab si kecik saya telah mengabiskan kesemuanya....

Setelah kenyang kami melangkah keluar terus pula ke Pasar karat..yang terletak ditengah-tengah bandaraya JB atau lebih tepat berdekatan dengan sungai segget betul-betul kat tengah bandar...


saja melepak-lepak malam minggu..Kenapa pasar karat.. heheh mungkin sebab pasar ini ada menjual barang-barang terpakai,, barang antik,, tudung, baju, t-shirt.. barang letrik terpakai.. mainan, dan paling best . buku-buku terpakai... or buku baru. Disini saya ada ternampak buku Catatan Ibnu Batutah dalam bahasa Malaysia yang dari dulu nak beli tapi tak beli sebab asik fikir mahal hehehhe.. saya dapat dengan harga yang telah dipotong 15%,tapi belum beli lagi.. sebab memang tak bercadang nak beli pun.. cuma dlm tak beli tuh sempat juga merembat dua novel karya Ramli Awang Mursid Sutera Bidadari dan Cinta Sufi. Dapat diskaun 10% kat buku-buku ini.. Biasalah saya kalau jumpa buku memang bertaun le menenggek kat stall ini sampai diperli-perli oleh suami..hingga dia cakap 'sudah-sudah le tu ibu oiii''.... hehehehe



muka anak bujang saya yang tak sabar dan gumbira krn dpt berjalan...



muka ibu yang juga tak sabar nak jenjalan




selepas habis makan.. gambar makanan tak sempat ambik sebab dah kelaparan hehehhe





jenjalan dan duduk menyaksikan persembahan tarian daripada kumpulana mana entahh.. tapi menarik sebab tariannya seperti tarian zapin padang pasir..yang menari pun cun dan kacak je serta comel..



sekitar jualan yang ada.. tak fokus sangat nak ambil gambar sebab mata melilau sibuk tengok anak dan barangan hehheheh..


kami tiga beranak jenjalan sehingga hampir jam 11 malam dan menyeberang lautan kereta untuk ketempat parking berhadapan OCBC bank. huhuww,, dah lama tak jenjalan mcm ni manyak syioook hoo...terus pulang ke Penawar.. naik sahaja kereta dan selesai mengelap muka, badan dan kaki anak dengan wet tissue saya pun terus berpaling.. dan ..... berdengkur tidur. hehehhehe..
dan tamat le.. sudah le.. untuk minggu ini

No comments: