Pages - Menu

Followers

Tuesday, June 7, 2011

Musim Buah

Salam selasa yang indah..

Sudah lama saya tak update blog bersawang ini. Bila balik rumah berehat-rehat.. oo.. kejap lagi la aku update .. tp heheh kesudahannya tak buat juga..

Hari ini nak berkisah tentang musim buah. Di Malaysia ini memang ada musim buah terutama musim buah durian, rambutan, pulasan, matakucing, longan dan segala macam buah. Kalau kat kampung saya yg femesnya sudah semestinya buah durian. Walaupun kampung saya itu bernama kg Pematang Duku.. tp ada la dua tiga rumah saja yang ada pohon duku. hehhe. Kebanyakan rumah akan ada pohon durin + buah rambutan. Jadi jika musim itu kena musim durian maka kebanyakan rumah akan ada buah durian sehingga berlambak-lambak ditepi rumah, or belakang rumah or di bawah bangsal. Ada satu musim tuh buah durian tuh reganya cuma sekilo RM0.50.. perghhh. Waktu ini jika ada org datang kerumah abah saya akan memasukkan sepenuh-penuh bonet kereta dan org itu cuma bayar RM30 je !. Sebabnya satu saja.. kat rumah saya jika tidak terjual tak de siapa nak makan. Abah saya dia tak makan lagi durian sebab menjaga kesihatan. Ada tak de emak, nyai dan adik bungsu saya si Saufi tuhh. Saya sendiri memang dah berbelas taun tak makan buah durian. Sebab masalah kesihatan hehehhe. dan satu lagi sebab baunya pergghhh.. pusing dan puyeng kepala...

Semasa kecil saya memang makan pun buah durian tuhh. Maklum ada kebun kan.. dan tugas utama saya ialah memungut durian diwaktu petang lepas balik sekolah. Sebelah pagi ayah yang akan kumpulkan utk dijual kepada peraih. Waktu itu saya masih ingat jika durian itu jatuh waktu pagi.. petang dah saya tak makan.. jika nak makan saya tunggu yg baru jatuh berdebub tuhh..hehhe.. sehinggalah suatu hari mungkin sebab dah terlalu byk makan saya kena migrane tahap gaban hingga muntah-muntah dunia nak runtuh.. terus saya tobat makan hingga kini. Sekarang kalau ada org pelawa pun tak terbuka langsung nafsu saya.. heheh phobia...

uiii.. melalut pulak saya ni.. lain yang nak dicerita lain pula yg ditulisnya.

Sebenarnya di rumah yg saya sewa ni didepan rumah ada sepohon mempelam , dibelakang rumah ada juga pohon mempelam bengkok (agaknya kot) pokok ciku, pokok sukun, pohon kelapa. rambutan, durian, belimbing, pisang. heheh segala macam kan!, saya nak cerita pasal sepokok mempelam di depan rumah rumah yg saya sewa. Buahnya bulat dan besar.. dan begitu subur sekali pohonnya. Seingat saya sejak saya sewa daripada tahun 2007 tak pernah berhenti berbuah. Jadi setiap kali berbuah selain tuan punya rumah dan tanah ambil .. jiran keliling, or org yang tak dikenali akan ambil samada memberitahu saya or tidak. Ada juga yg saya petik dan sedekahkan kpd org lain atas keizinan tuan punya tanah.Rasanya masam manis.. sudahlah buahnya bulat dan besar.. cuma baru-baru ini bila dah masak tuh dlm telah ada penghuni pulak. Mengikut kata orgtua mungkin ada org yg petik dan makan mempelam tuh cicah ngan sambal belacan sebab tu buahnya bila masak ada penghuni. (yg ini saya tak tahu betul or tidak).

Buah ini dikatakan buah pelam epal. Ada juga yg memakan semasa muda dan dibuat kerabu.. yg mana ramuanya buah pelam yg di potong panjang dan tipis, sedikit udang kering, sos ikan.. dan cili ditumbuk dan digaul. rasanya .. yum..yumm melilih air liur. tambah pula makan dgn nasi panas.. perghhhhh... tak ingat.. you..

Syukur kpd Allah yg mengurniakan kpd saya begitu byk rezeki.. yg datang dlm macam bentuk. Terima kasih juga kepada tuan punya rumah sewa saya yang selalu izinkan saya mensedekahkan buah tersebut kpd org lain ..dan tak lupa juga burung-burung hehhehe.. tambah meriah le rumah tu dengan kicauan ungas2 tuhh.

Saya kongsikan gambar buah tersebut utk kamu semua hehhehe..








jana: eleh aku pun ada pokok pisang tau..
rita: aku ada pokok kacang jgn marah..
aku: nasib korang le tak dpt makan buah ni yek..

No comments: