Pages - Menu

Followers

Tuesday, June 7, 2011

Ibu Tunggal

Perpisahan antara suami isteri atau lebih tepat perceraian antara isu yang hangat di Malaysia.. baik daripada taraf orang biasa hinggalah kpd seleberiti atau artis popular. Semuanya dihambat dengan cerita perceraian.

Apabila berlaku perceraian baik secara baik or sebaliknya akan berlaku juga tuding menuding samada dari pasangan terbabit hingga org yang tidak terlibat pun ikut campur utk menambahkan rasa pada cerita yang berlaku. Tapi apa yang saya tak faham, kenapa bila satu-satu perpisahan berlaku antara pasangan suami isteri, lelaki dan perempuan,.. walau apa jua sebabnya si isteri yang selalu dikata orang. Kenapa tidak suaminya..

Saya tak faham dengan mentaliti orang kita, orang yang berada di keliling juga tak memberi dorongan jika tidak dari segi kewangan, dorongla dari segi emosi. Malah ada kalanya org keliling pula yang berbuat cerita dan menjajanya berkeliling mengata itu dan dan ini terhadap si isteri pula.

Yang lebih membuatkan tak faham dgn sikap org2 ni dah la pasangan berpisah tuh bekerja satu tempat.. orang keliling pulak menyalahkan si bekas isteri. sedangkan yg memulakan sengketa adalah bekas suaminya.. Adusss. Susahnya menjadi ibu tunggal,,,.,sudahla perasaan hati yang luka belum pulih.. mana lagi hal anak-anak yang dibawah jagaannya, orang keliling pula seolah-olah tak putus pula menikam bertubi-tubi dgn pandangan sinis, tiada dorongan moral. Yang menambahkan kebusukan itu lagi ialah sedang si bekas isteri cuba menerima takdir hidupnya ada pulak yang mulut jahat mengadu domba menambah dan merancakkan cerita seolah-olah tak puas dgn penderitaan hati si bekas isteri..

Cubalah jadi org yang mempunyai simpati dgn nasib org. Nasib kita tak tau lagi. Jangan masuk campur urusan orang, sudahla tak meringankan beban derita orang, jgn le ditambah cuka dalam luka yang belum pulih itu. Jadilah insan yang selalu mendoakan insan lain jgn jadi insan yang kelak matinya hanya jadi bahan bakar utk memarakkan api di neraka kelak.

Ya Allah.. begitu hebatnya dugaan kau berikan kepada hambaMu itu. Ya Allah tabahkanlah hatinya dalam menerima semua dugaan ini, Kau kurniakan Sahabatku keindahan selepas semua kedukaan ini. Amin..

Untuk sahabat yang tahu ini ceritanya. Fahamilah: Saya selalu mendoakan yang baik-baik utk dirimu dan anak-anakmu.Tabahkan hati.. percayalah langit yang cerah pun kadangkala mendung, tapi mentari akan muncul lagi keesokkannya. Derita insyallah tidak akan berpanjangan. Cuma sabar sahaja akan membuat derita hatimu pulih. Teruskan hidup sebab hidup ini terlalu pendek utk ditangisi selalu.

No comments: