Pages - Menu

Followers

Tuesday, October 18, 2011

Keperluan Rumah Dan Tanga

Tajuk apa nih.. musti itu semua yg kenkawan fikir kan..betul kan ;)

Ok hari ini saya nak menulis tentang keperluan rumah tangga.. apa tuhh.. uiksss. Ini sebenarnya tentang keperluan utk dapur rumah tangga anda.spt. periuk , kuali, pengukus, periuk nasi, pinggan mangkuk.. dan sebagainya…

Pernah tak anda semua secara jujurnya berfikir tentang keperluan rumah tangga sewaktu kita mula nak berkahwin dulu. Rasanya ramai diantara kita tak terfikir pun mengenai perkara ini.. kalau ada pun segelintir kecil dikalangan kita aje. Kalau ada pun yg berfikir mesti yg menyentuh barangan yg bersifat elektrikal spt peti sejuk, mesin basuh, periuk nasi elektrik, tv dan yg seangkatannya..

Rasanya ramai yg tak terfikir pun mengenai perkara ini. Agaknya boleh dibilang dengan jari. Apatah lagi nak memikirkan tentang sudu, garfu, cawan, gelas dan segala macam pernak pernik yg nampak kecil tapi sangat penting dlm kehidupan kita selepas berumah dan tangga nih.

Saya pula jujurnya tergolong dalam golongan kecil yg berfikir mengenai hal-hal ini. Tapi tidak pula saya berfikir secara mendalam sangat. Cuma sewaktu belum berkahwin (zaman muda mudi bersukaria dan gila-gila) saya telah mula mengumpul sedikit keperluan rumah tangga. Contohnya sewaktu bujang lagi saya telah ada pinggan mangkuk, cawan, gelas sudu,garfu kuali. Tapi pinggan mangkuk ini tidak la berjenama vantage atau corelle atau arcopal . Hanya jenama dari negeri China yg boleh dibeli dgn harga yang murah. Selain daripada itu, saya juga telah membeli peti sejuk, periuk nasi, peti tv, almari, kipas dan katil dan berbagai lagi utk kemudahan hidup bujang,

Waktu saya membeli barangan ini, mak saya bising kerana katanya nak buat apa membeli barangan waktu bujang.. susah kalau nak pindah randah nanti.. beli je waktu dah kawin … tapi biasala.. saya kan anak yg degil ..esyyy saya beli juga. Ini kerana pada fikiran saya semua ini utk kemudahan hidup saya. Walaupun bujang.. kita kena ada semua ini..

Apa yg dikatakan mak memang betul.. bila nak berpindah dari JB ke Bandar Penawar pada tahun 2004.. nah ko senahhhh… selori juga la saya mengangkut semua barang ,.. beratus juga kena keluar duit..hehehhe itu le padahnya tak dengar kata mak. Satu lagi terpaksa la juga menyusahkan org lain utk mengangkut barang-barang tersebut. Heheheh.. Tapi waktu itu saya selamat krn waktu itu saya dah ada insan yg sanggup susah utk saya hahahhaha..jd semua itu ada agendanya dan niat tersembunyi ermmmm (bertanduk saya)…..

Bila dah berkahwin lain pula ceritanya. Dapat pula family suami pula jumlahnya ramai… wah.. dah kena beli pula periuk yg lebih besar, kuali yg lebih besar, pinggan mangkuk dan segala macam kena bertambah.. Tak kanla keluarga mentua datang bertandang kita nak hidang makan minum guna pinggan polisterine.. nampak gaya macam tak kena je kan.. tapi nasibla masa bujang dah ada sebahagian jadi tak terbebanla sangat kan..Cuba kalau tak de satu apapun.. perghhh mau mengigil beli barang.

Ok dah beli belah .. masalah pula nak menyimpan .. ruangan pula terhad.. masa ni baru terfikir alahai bestnya kalau dah ada rumah sendiri.. boleh le saya buat store khas nak simpan semua brg nih… tak perlu la nampak barang ni terlonggok sana, terlonggok sini. Sakit mata!.

So kepada kenkawan yg masih bujang tu..daripada duit gaji tu dihabiskan kpd alat makeup, kain baju, mata biru hijau.. simpan sikit dan elok-elok la kumpul sikit-sikit barang keperluan rumah ni.. Ada faedahnya. Kalau nak beli tak payah le beli yg jenama mahal-mahal dulu..(pstt.. kalau ada duit apa salahnya.. ) . Yg penting, segala benda tu kena ada sebelum kaki melangkah masuk dlm dunia yg bernama rumahtangga. Memang mudah tauu. Walau tak banyak tapi amat membantu dan kurang membebankan berbanding jika kita kena sediakan semuanya sekali dlm satu waktu. Apa lagi kita baru kahwin dah tentu banyak duit digunakan. Selamat mengumpul barangan rumah!!!!!!!!!!

Dicatat oleh : si gebusss yg comel...

No comments: