Pages - Menu

Followers

Thursday, August 2, 2012

APA BEZA KUEH RAYA DENGAN BISKUT RAYA?



(gambar ni di ciluk drpd Mr. Google)

Salam sejahtera.. 

uhukss.. hari ini pepagi dah terfikir nak menulis.. macam rindu gitu.. ada lorong dan lohong dlm hati yg perlu di isi. agar hati tak terus walang tanpa sebab..

Hari ini hari ke 14 puasa.. Malam tadi (semalam la hehehhe) saya menyempurnakan kerja 'mendobi' diluar belakang rumah saya.. suasana malam terutama langit agak cerah. Kelihatan di atas sana bulan bersinar.. bulan malam ke 14 tak besar pun sebab jauh dan waktu saya merenung langit sekitar jam 8.30 malam.. Kebiasaannya bulan agak besar boleh di lihat jika malam bertambah pekat. 

Suasana rumah saya tetap macam biasa riuh rendah.. walaupun sebenarnya hanya ada 3 orang aje ahlinya.. seorang suami dan seorang anak. Si suami sibuk mengerjakan (menggerudi sebenarnya) batang-batang besi langsir.. sibuk membuka langsir utk dicuci.. kemudian mengemas barang-barang saya yg bersepah di sana sini. kemudian membuka sarung kusyen yg hanya setahun sekali dicuci hahahah.... sibuk sungguh la dia..

Si anak pula sibuk menyentuh itu ini.. bercakap tanpa henti kenapa si ayah beria-ia nak membuka kusyen.. berangan pula si anak nanti hari raya nak kerumah rakannya.. nak balik kg dan berbagai lagi anganannya. mulutnya  becok itu ini.. sekejap kemudian berlari ke pintu dapur menjenguk saya yang sedang membilas baju sambil merenung bulan hehehe.. lari ke sana lari ke sini..

uiiii panjang pula mukadimahnya.. sebenarnya nak bercerita tentang suasana di opis saya saban taun .. maklum dah berbelas tahun bekerja.. suasana menjelang hari raya memang akan begini la setiap tahun.. ceritanya sama saja : 

seminggu sebelum puasa .. ada la kawan satu opis or kawan dari luar.. or bekas student yg bawa sample kueh.. mula-mula sorang saja.. kemudian sorang lagi.. dan akhirnya jadi lebih dari 5 orang. semua mula mengoffer kepada saya nak beli kueh or tidak.. nak tak nak nak tulong kawan.. kita amekla juga.. mula 1 bekas.. dan akhirnya akan jadi juga berbalang kueh.. (of coz melibatkan RM yg banyak juga!:) 

dua minggu puasa: kueh-kueh yg di order dlm pembuatannya... tapi ada lagi yg datang.. kali ni tudung, brooch, baju raya.. mula ramai yg menjualnya.. Macam tadi juga .. kesian.. saya ambil juga.. 

3 minggu puasa: kueh-kueh akan datang kpd kita.. masa ni.. menggigil tangan membayar hehehhehe.. 

4 minggu puasa.... kueh raya ada yg tinggal balang,... ada yg masih disorokkan.. perasaan bertambah berkobar-kobar nak sambut raya.. lagu raya pun asik terpasang je ( hari biasa pun kadangkala depa pasang gak!!!)

Tiap tahun sama je rutinnya di opis ni.. oh ye ada juga jamuan buka posa di hotel-hotel berdekatan.. yg mana acaranya tetap sama .. cakap-cakap, tazkirah, amanat big boss, tunggu pengumuman ada duit raya ke tak( yg ni dengar betul-betul hehehhe) dan makan.. dan kemudian balik.. 

Selepas itu, hari-hari terakhir.. opis ni akan macam di langgar garuda .. senyap sunyi.. pelajar semua dah tak ada berkeliaran.. Kalau adapun Cuma yg tinggal yg non muslim (itu pun sebahagian je yg ada heheh apatah lagi pelajar semenanjung) or pelajar Sabah dan Sarawak..  Kawan-kawan pensyarah dan pembantu tadbir yang duduk jauh cth kelantan, terenggau dah balik awal. Yang tinggal kat opis ni yg duk dekat cth Felda Sg Mas, Lok Heng, Bandar Penawar..

Saya.. heheheh.. selalu tiap tahun memang balik dah dekat cuti raya sehari sebelum raya.. kampong dekat je.. setakat benut dan johor bahru.. ermmm berapa jam je.. tp tahun lepas balik benut.. hampir 4 jam sebab jalan sesak nak ke simpang renggam hehehhe..

Apapun..... Raya mesti ada kueh ke? Hahahaha..


p/s: biskut raya ni pun ble ke: hehehehe)

(jgn terkejut ya!:)
Selamat berpuasa kawan-kawan. 

No comments: