Pages - Menu

Followers

Thursday, August 2, 2012

NOSTALGIA KUEH A.KA. BISKUT RAYA…


Seingat saya sejak umur saya 20 tahun lagi saya selalunya membeli saja kueh raya atau lebih tepatnya menempah saja.. bukan tak mahu membuatnya.. tapi tak pernah menjadi kuih yang diadun tu. J

Ada sekali dua juga saya cuba membuatnya.. masa tu baru mula berkahwin sekitar tahun 2005.. itu pun yg mudah iaitu biskut oat delite dan honey conflakes.. tapi jenuh betul membuatnya.. mengadun tak de masalah.. tapi menunggu biskut tu masak yg betul-betul buat tak sabar.. Saya adun .. cetak cetak .. lepas tu malas nak membakarnya.. kesudahannya biskut saya tadi di bakar oleh suami sambil membebel heheheh.. tapi boleh tahan la hasil bakarannya.. cantek je. (pandai en suami yek).

Bab kueh raya ni ada kisah menyayat hati huhuww. Tahun lepas.. kueh banyak tak abis.. walaupun belinya tak le banyak mana,  ada la dlm 3 - 4 balang.. tapi masa membayarnya hampir RM400 juga (beli banyak sebab ada tiga rumah nak dihantar,, rumah mak kandung, rumah mak mentua dan rumah sendiri.. ) Ada 2 balang terpaksa di buang sebab berkulat.. iaitu kuih tart nanas kegemaran saya dan suami.. saya sendiri tak tahu kenapa kueh tu boleh berkulat.. tak pernah sebelum ini berlaku kejadian begini.  

Tahun ini awal ramadhan lagi suami dah memberi amaran supaya jgn beli banyak kueh .. takut kejadian tahun lepas berlaku lagi.. huhuw.. banyak tak banyak.. ada banyak le juga saya tempah… .. . Tiap tahun menu hampir sama, tart nanas, almond london, kueh siput.. (ermm yg ni sgt sedap dan lembut) sapa nak boleh order yek.. dijamin sedap.., popia mini,, cuma tahun ni ada tambahan iaitu kueh kapit (yum..yumm..) kek kukus buah (ini bekas student yg buat) dan popia nestumm..

Teringat saya kepada perjalanan kueh raya di dalam hidup saya. Sejak muda lagi iaitu daripada umur 20 tahun bab kueh-kueh biskut ni memang saya beli sebab seingat saya mak saya iaitu cik Kamsinah tak mahu membuatnya .. seingat dlm ingatan saya hanya ada sekali mak membuat biskut raya. Tak salah saya biskut milo, biskut kacang dan semprit. Biskut milo tu biasanya mak buat utk kami .. biskut kacang tu utk mak kpd mak  dan semprit utk mak mentuanya (dua-dua tu nenek saya la yek hehehhe).

Walaupun mak saya tak rajin buat biskut raya tapi dia pandai dan rajin buat sendiri kerepek pisang nipah atau tanduk.. satu lagi mak rajin juga buat rempeyek kacang tanah, kacang hijau.. dan of coz kegemaran kami semua adik beradik iaitu kacang dhal. Abah saya pula suka kek.. dan dia pandai buat kek.. Menurut abah masa mula kawin dulu dia la yg mengajar mak buat kek.. terutama kek oren..( ermmm terbau-bau pulak kek oren panas.. yg baru keluar dari oven .. hehe

Oh ya mak juga pernah buat baulu cermai.. baulu tokak kami panggil. Tapi nak buat dia jenuh.. sebab berpanas depan api.. rasa macam nak minum air.. begitu juga kalau menggoreng tumpi, rempeyek atau kerepek pisang.. rasa nak buka puasa je waktu tu..

Teringat masa saya umur sekitar 12-15 tahun abah teringin nak makan kek kukus buah.. jadi dia sibuk membantu mak dengan menepuk telur. (dulu kan tak de mesin pengadun macam sekarang)  mengukus dan berbagai lagi. Nak menunggu kek tu masak dah le lama berjam-jam.. nak jadi cerita oleh kerana baru first time buat .. mak asik jenguk kukusan tu.. dah dgn tak disangka loyang isi kek tu tersenget separuh dan termasuk air .. waktu itu pulak dah jadi cantik nak naik dah kek itu. Apa lagi jadi senget la.. nak jadi kezaliman mak ( heheh zalim ke?) mak paksa kami (saya adik dan abah le) makan kek tu.. huhuww. Walau tak berapa nak semenggah kek itu kami makan juga la sebab nak jaga hati mak..   

Selepas drpd kejadian tu mak memang malas nak buat lagi kueh. Satu sebabnya sebab mak memang cerewet apa lagi bab kebersihan .. biasa la budak-budak mana sabar ke .. jadi time mencetak adunan biskut kami biasanya buat main je doh tu.. (pengotor kan!).. dan disebabkan itu.. kami 3 beradik perempuan yg terdiri drpd saya, adik saya siti mazlina dan siti aminah ketiga-tiganya tak pandai buat biskut!hahahha boleh gitu menyalahkan mak…

Sekarang ni mak rajin membeli saja. Apa lagi ditempat kami itu ada satu Kedai Kuih yang kami panggil Azhar Food, terletak kat Pekan Rengit, Batu Pahat.. dekat je.. ½ jam perjalanan guna kereta.. .. kat sini link Azhar Food@facebook or http://azharfood.webs.com/dan blog nya kalau nak tau…. Kat sini ada berbagai kuih dari biskut hingga ke kerepek.. asam.. dan segala macam. Mak nenek, cucu cicit kuih .semua dijual dengan harga rendah.. Naik kelabu la mata ni.. dan semua rasa nak dibeli..Jadi sapa yg nak membeli dengan harga murah datang le kesini .. di jamin dengan RM150.00 anda akan muntah berdarah dengan kuih J ….Oh ya Azhar Food ni pernah keluar kat Kosmo tak salah tahun 2011 dalam rencana  utama.. kalau korang rajin korang pegi la kat arkib dan try find mengenainya. 



(Ni gambar muka pintu dia)


Zaman saya kecik-kecik dulu kuih yang saya suka hanya kerepek pisang dan kek sahaja.. Yang lain tu tak berapa sangat ..sebab waktu dulu kuih banyak yang manis.. apatah lagi nenek saya (mak saya punya ibu) suka buat halwa.. mcm-macam halwa.. kundur, betik. Dan mcm2 lagi. Nenek saya juga suka buat biskut makmur tapi gumuks-gumuk…inti dia kacang nahh.. beso gitu.. selalu dia kecik hati ngan saya sebab tak makan kuih tu.. (bukan apa sebab rasanya manis.. tak larat nak makan).

Sekarang ni pun kalau org datang kerumah terutama di kampong yang makan biskut raya Cuma org tua sahaja. Yang muda suka kerepek. .keropok.. apatah lagi trend raya skrg bila org datang berziarah kita masak makanan berat.. jadi kuih-kuih dan biskut kekadang dipandang sepi dan agak terpinggir. Macamana pun namanya pun dah raya jadi mustila ada biskut raya ye tak :) 

Ok la.. jom makan biskut raya…yum..yumm….

No comments: